Zelfherstellend

Het zelfherstellend vermogen van het lichaam

Osteopaten weten, dank zij de kennis over de fysiologie, dat ziekte en gezondheid niet twee verschillende toestanden zijn die recht tegenover elkaar staan. Het lichaam, in tegenstelling tot wat men zou verwachten, bevindt zich niet in een toestand van permanent evenwicht, maar fluctueert tussen ziekte en gezondheid.

Het menselijk organisme verkeert in een voortdurende situatie om zichzelf aan te passen aan de wisselende omstandigheden van interne en externe omgevingsfactoren. De mogelijkheid dat het lichaam bezit zich steeds aan te passen aan deze wisselende invloeden bepaalt juist gezondheid.
In normale omstandigheden zal bij verstoring van het intern of extern milieu dit door het lichaam zelf opgevangen kunnen worden. Wanneer de shock te heftig of te groot is raakt het lichaam uit evenwicht en worden we ziek. Ziekte is in deze context een verdedigingsmechanisme die allerlei processen op gang brengt. Heel vaak is dat het immuniteitssysteem welke de processen stuurt en die cellen aanzet stoffen aan te maken om indringers te verslaan.
Wanneer de ziekte van infectieuze aard is zal koorts, roodheid, rillingen en zo meer, de eerste verdedigingsreacties zijn die in het lichaam ontstaan. Deze reactie lokken nieuwe reacties in het lichaam uit om ons optimaal te kunnen verdediging tegen een vreemde indringer.

Wanneer de oorzaak een mechanische shock is zoals een valpartij, auto ongeval of een ander trauma, wordt er voor dit soort zaken een andere verdedigingsmanier actief.
Er treden naast zwellingen en roodheid van de aangedane lichaamsdelen spanningen op in het spierweefsel en huidweefsel.
Gewrichten zijn voor de beweging afhankelijk van het spierweefsel. Wanneer de spieren opzwellen belemmert dat de beweeglijkheid. We spreken dan van een blokkade van het gewricht. Osteopaten hebben technieken ontwikkeld om dergelijke blokkades te behandelen.